Spekulasi Pelaburan Forex


Oleh Ust Hj Zaharuddin Hj Abd Rahman Terlalu ramai yang menghantar pesanan ringkas 8216sms8217, email, telefon dan bertanya kepada saya berkenaan Pelaburan Schweizerischer Investmentfonds atau schweizer bargeld atau yang sepertinya, sehingga memaksa saya memperuntukan sedikit waktu saya bagi menulis jawapan ringkas ini. Saya sedar sebenarnya amat sukar bagi meringkas jawapan kerana setiap penerangan hanya akan mampu difahami sekiranya si pembaca mempunyai asas Scharia dan instrument kewangan moden yang memuaskan. Saya telah menyemak Investitionsplan bagi pelaburan Schweizerischer Investmentfonds dan mendapati bahawa ia adalah sebuah pelaburan beroreintasikan system konvional dan Riba yang terlarang. Ia amat nyata apabila tiada satu pun maklumat di dalam web tersebut yang memberitahu bahawa pelaburannya ditadbir urus menurut kehendak Scharia, tiada juga krankheit nama-nama penasihat Scharia. Sebagaimana diketahui oleh korporat dan umum Syarikat, Badan pelaburan dan pengurus kewangan di Barat sentiasa bersifat professionelle dalam iklannya bagi menonjolkan apa jua jenis dan kelebihan yang ada pada mereka. Justeru, jika mereka mengurus secara Islam, sudah pasti mereka akan menghebahkan dengan jelas bahawa mereka adalah sebuah syarikat pelaburan yang menurut prinsip-prinsip Scharia, di samping itu, suatu kemestian bagi sesebuah syarikat pelaburan untuk menyiarkan nama-nama tafel penasihat Shariahnya bagi menarik keyakinan orang Ramai Bagaimanapun, jika di lihat di dalam web pelaburan schweizer ini, tiada satu pun yang menonjolkan imej ini, malah apa yang saya perolehi menunjukkan ia amat bertentangan dengan ciri-ciri pelaburan Islam samada dari sudut penggunaan 8216terminologi8217 pelaburannya, mahupun bentuk cara ia menjana keuntungan. Lebih jelas dari itu, jika pembaca meninjau kepada ruangan 8220Häufig gestellte Fragen8221 (FAQ) yang terdapat di dalam web mereka juga tiada satu perkataan dan soalan pun yang berkaitan tentang keislaman produk mereka ini. Semua ini, tanpa perlu mengkaji dengan lebih dalam pun sudah mampu diketahui akan tidak menepati Shariahnya pelaburan mereka ini. Adapun, jika pembaca inginkan penjelasan lebih terperinci akan cara yang digunakan oleh pelaburan Schweizer, saya kira ia amat jelas. Sebagai sebuah syarikat pelaburan berasaskan konvional dan riba yang sentiasa mempromosi keuntungan yang luar biasa sebagai satu-satunya alat penarik Pelaburan yang dilakukan pastinya menggunakan instrumen-intstrumen yang terlibat dengan riba, gharar dan perjudian, tanpa sebarang pertimbangan. Anta Instrumen yang digunakan adalah (ia terkandung samada tersirat dan tersurat di dalam 8216investment plan8217 nya yang di paparkan di halaman webnya iaitu swisscash. bizWebsffsip. aspx) sebagaimana berikut: - a) Hedging (Linding Risiko Perubahan Nilai matawang): Ia biasanya digunakan oleh industri Importieren eksport yang melibatkan penggunaan matawang yang berbeza. Ia digunakan bagi memastikan perubahan nilai matawang tidak memberi kesan amat buruk kepada pembeli jika nilai yang yang dguna (cth ringgit) jatuh teruk. Yang Mana Jika Ini Berlaku, Pihak Pembeli Terpaksa Menanggung Kos Berkali Ganda. Justeru, Salah Satu Cara Yang Biasa Digunakan Adalah 8216hedging8217. Instrument 8216hedging8217 ini juga boleh digunakan untuk mendapatkan keuntungan dalam perdagangan spekulasi matawang. Menurut Fatwa oleh ulama Shariah antarabangsa, 8216hedging8217 hanya dibenarkan bagi tujuan pertama di atas (iaitu untuk melindingi penjual dan pembelian asset sebenar dari risiko perubahan nilai matawang sahaja). Ia adalah salah satu resolusi Persidangan Kewangan amp Perbankan Islam Al-Barakah bernombor 627 dari persidangannya yang keenam tarikh 2-6 Mac 1990 bertempat di Algerien. Adalah amat jelas, 8216hedging8217 merupakan salah satu instrument yang diguna oleh pelaburan schweizer ini bagi mendapatkan keuntungan. Secara terang-terang boleh kita simpulkan, pelaburan ini pasti akan terlibat dengan elemen perjudian, spekulasi berlebihan yang bersifat judi serta tidak menurut bentuk yang diterima oleh Scharia, iaitu hanya untuk tujuan menghalang risiko dan bukannya mencari keuntungan. B) Forex (Devisen) atau yang lebih dikenal dengan Perdagangan Mata wang Asing Ia merupakan suatu jenis perdagangantransaksi yang memperdagangkan matawang suatu negara terhadap matawang negara lainnya yang melibatkan pasar-pasar matawang utama di dunia selama 24 jam secara berterusan. Benar, memang FOREX matawang adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh mana ia menurut garis panduan yang dikeluarkan dari hadith Nabi yang sohih. Iaitu: - Dalam menukar wang dengan wang, Nabi telah menyebut garis panduan yang mesti dipatuhi iaitu. Ditukar (serah dan terima) dalam waktu yang sama ia krankheit dalam hadis sebagai yadan bi yadin Dalam Bahasa Inggerisnya Adalah auf der Stelle Basis. Ia datang dari hadis: 8217. . . . . . 1611 . 1611 Ertinya Emas dengan Emas (ditukar atau diniagakan). Perak dengan perak, gandum dengan gandum, tamar dengan tamar, garam dengan garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar secara terus (pada satu masa) dan sekiranya berlainan jenis, maka berjual-belilah kamu sebagaimana yang disukai8221 (Riwayat Muslim, Nr. 4039 Nr Hadith 119). Untuk makluman FOREX dalam matawang yang diuruskan oleh konvional tidak menjaga syarat ini maka ini menjadi Riba Nasiah. Ini kerana kebanyakan FOREX yang dijalankan oleh institusi Konvional adalah 8216Forward FOREX8217 atau Forex yang menggunakan 8216Value forward8217 (nilai masa hadapan) yang mempunyai tergolong dalam Riba Nasiah. Forex Yang menggunakan nilai 8216Forward8217 ini sememangnya diketahui mampu menghasilkan untung yang lebih berbanding vor Ort dalam kebanyakan keadaan jika tepat penggunaannya. Mestilah terdapat serah terima atau krankheit 8220qabadh8221 dalam Islam secara benar 8220hakiki8221 atau 8220hukmi8221 pada waktu yang sama. Masalah dalam implementasi FOREX adalah bertangguh dalam penyerahan dari kedua-dua pihak. Tatkala itu aqad menjadi batal (Radd al-Muhtar ala ad-durr, 4531). Untuk makluman FOREX Yang diuruskan oleh konvensional juga tidak menjaga syarat ini lalu ia batal dan termasuk dalam bab menjual sesuatu sebelum memilikinya yang di haramkan oleh Nabi SAW. Selain itu, FOREX juga amat terdedah kepada unsur spekulasi berlebihan yang boleh menyebabkan ia termasuk dalam katergori perjudian. Walaubagaimanapun, tidak di nafikan unsur ini agak sukar untuk di tetapkan kadarnya. Tidak saya nafikan, bahawa terdapat sesetengah Bank-bank Islam juga ada yang melakukan forex ini setelah mendapatkan kelulusan Majlis Penasihat Scharia, mannka, kebanyakan mereka melakukan, frischkrieg, skelett, saha, Bebas betitu sahaja Berkenaan pelaburan schweizer yang diuruskan oleh badan Konvensional, maka sudah tentu ia tidak meletakkan sebarang perhatian kepada syarat-syarat yang di tentukan Scharia. Permain-pemain forex kelihatan bersungguh kuba mempertahankan keharusannya, pelbagai fatwa di momokkan kepada saya, fatwa dari Jabatan Mufti Perak, fatwa seorang penasihat Scharia Sebuah Bank Islam dan lain-lain. Hakikatnya, semua fatwa keharusan adalah tertakluk kepada syarat di atas dan bukannya secara mutlak. Secara mudah, bagi saya anda perlu memastikan siapa yang menguruskan transaksi 8216permainan8217 forex anda, adakah sebuah institusi kewangan Islam atau konvional Jika institusi kewangan Islam, penasihat Shariah akan menanggung tanggungjawab, justeru, ia adalah harus bagi orang awam selagi penasihat Scharia ini mengatakannya harus. Bagaimanapun dalam hal pelaburan Schweizer Yang menggunakan FOREX sebagai instrumennya ini, ia sudah ternyata sebagai sebuah institusi kewangan konvional dan kapitalis. Sesebuah institusi kewangan konvensional sudah pasti akan menggunakan instrument forex tanpa sebarang ikatan syarat yang ditetapkan Scharia di atas. Tanpa syarat itu, transaksi antara matawang dengan matawang secara tangguh akan menghasilkan 8216Riba an-Nasiah8217 yang diharamkan secara sepakat oleh seluruh Ulama Islam. Ia juga adalah keputusan Panel Penasihat Shariah dunia yang bernaung di bawah nama Buchhaltung amp Auditing Organisation für islamische Institutionen (AAOIFI). Antara-Paneel Penasihat Shariahnya Adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wahbah Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani8217, Dr. Abd Sattar Abu Ghuddah, Syeikh Dr. Nazih Hammad, Syeikh Dr. Hussain Hamid Hassan, Syeikh Nizam Yaquby, Dr. Mohd Daud Bakar, Syeikh Al-Ayashi al-Sadiq Faddad, Syeikh Dr. Ajil Nashmi dan ramai lagi c) SWAP: Ia adalah satu perjanjian atau kontrak di antara dua pihak bagi pertukaran bertempoh bagi sesuatu asset kewangan Yang khusus, Vermögensmaterial atau kadar faedah Dalam beberapa kes jualan komoditi atau jualan matawang secara tangguh, ia dibuat tanpa sebarang pertukaran sebenar. (AAOIFI Shariah Standard, hlm 358) Hukumnya menurut Fatwa kumpulan Ulama Fiqh Antarabngsa yang pakar dalam hal kewangan Islam. Haram kerana contractnya melibatkan pertukaran matawang secara bertangguh, ia adalah riba nasiah. Di Sebutkan di dalam keputusan Penasihat Shariah AAOIFI: - 8220 SWAPS sind nicht in den Formen erlaubt, in denen sie in der Warenbörse geübt werden8221 (AAOIFI Shariah Standard, hlm 358) d) Optionen: takrifnya adalah. Satu kontrak yang mana hak diberikan (tetapi tidak menjadi kewajiban) untuk membeli atau menjual sesuatu item yang dipersetujui (samada dalam bentuk saham, komoditi, matawang, indeks dan hutang) pada harga yang ditentukan. Tiada kewajiban bagi penempah untuk memenuhi tuntutan kontrak bagi yang membeli Einzelteil yang ditempah, tetapi penjual hak Einzelteil itu, wajib memenuhi tuntutan kontrak. ) (AAOIFI Shariah Standard, hlm 356). Saya tahu takrifnya memeningkan pembaca, tetapi ia memang sukar untuk diterangkan menggunakan ayat-ayat ringkas tanpa contoh panjang lebar. Secara kesimpulan, ia juga instrumen konvional yang diharamkan kerana ia bercanggah dengan beberapa konsep dan panduan Scharia iaitu: - Menjual sesuatu sebelum memilikinya secara benar. Ia diharamkan berdasarkan hadis Jangan Kamu Membeli ikan Dalam Luft, Karena Sesungguhnya Jual Beli Yang Demikian Itu Mengandung Penipuan. (Hadis Ahmad bin Hambal dan Al Baihaqi dari Ibnu Masud) Unsur 8216Gharar Fahish8217 (Ketidak Tentuan) dan perjudian Yang besar. Ia timbul kerana si pembeli berhasrat untuk membeli sesuatu asset pada satu harga ditetapkan cth RM 100, dengan ramalan bahawa harga asset itu akan naik pada masa hadapan kepada RM 200. Untuk itu, si pembeli akan membyaar bayaran pendahuluan RM 10, tetapi si pembeli mempunyai hak Untuk membatalkan pembeliannya jika didapati bahawa harga ramalannya tidak tercapai. Ia juga terlibat dalam jual beli pada masa hadapan (vorwärts) yang tidak sah menurut syara. Ia Adalah Riba, Jika Item Yang Dijual Beli Adalah Hutang Dan Matawang. Ia juga bertentangan dengan syarat serah terima atau krankheit 8220qabadh8221 dalam Islam secara benar 8220hakiki8221 atau 8220hukmi8221 pada waktu yang sama. Tatkala itu aqad menjadi batal (Radd al-Muhtar ala ad-durr, 4531). Hukum Optionen di sebutkan oleh majlis Penasihat Shariah AAOIFI 8220 Optionen sind nicht zulässig weder in Bezug auf ihre Bildung nicht Handel8221 (Shariah Standard, hlm 357) e) Futures Menurut Die Enzyklopädie der Britanicca, Futures Adalah: - 8220 Satu kontrak komersial Yang Dibuat Bagi Melakukan Pembelian atau jualan satu asset dalam satu kuantiti yang khusus dan pada tarikh akan datang yang khusus8221 (Britannica Enzyklopädie, 1988, 565) Ia dibenarkan oleh Scharia sai syarat kontrak komersial yang dibuat itu hanya janji dari satu belah pihak 8220unilaterales Versprechen von einer Seite8221. Jika syarat ini tidak dipatuhi maka kontrak itu tidak sah menurut Scharia kerana: - Ia dianggap aqad kontrak jual beli pada masa akan datang. Untuk pengetahuan pembaca, Islam tidak membenarkan aqad jual beli di meterai hari ini bagi transaksi pada masa akan datang ia tidak sah menurut Scharia. Ia menjadi semakin ketara tidak sah apabila kedua-dua pihak tidak menyerahkan apa-apa, samada asset ataupun bayarannya. (8216Aqd al-Bai8217, Syeikh Mustafa Az-Zarqa, hlm 36) Ianya tidak boleh sama sekali dilakukan antara matawang kerana ia akan menjadi Riba an-Nasiah (Riba sebab bertangguh serah-terima). Tetapi inilah salah satu cara yang terbaik bagi pihak konvental bagi mendapatkan untung. Ia akan tergolong dalam jualan hutang dengan hutang 8220 Bai8217 ad-Dayn bi ad-Dayn8221 yang di haramkan oleh Nabi SAW kerana faktor 8216gharar8217 atau ketidak tentuan yang amat tinggi. 1613 Sebuah Hadith Yang Lemma Menyebut. 8220 Nabi SAW melarang dari menjual secara hutang dengan hutang8221 (Riwayat Ad-Dar Qutni, al-Hakim dan Al-Hakim mengatakannya sohih menurut syarat Bukhari dan Muslim). Bagaimanapun Menurut Syeikh Professor Dr. Muhydin Qurra Ali Dhaghi, Pengharaman Jual Beli Hutang Dengan Hutang Adalah Diharamkan Melalui Dalil Ijma8217. (Dalil ijma ini boleh dirujuk di dalam Naylul Awtar 5177). Pengharamannya juga telah di putuskan di dalam resolusi persidangan ke-16, Persidangan Kesatuan Ulama Fiqh Sedunia pada 5-10 12002. Apabila transaksi 8216futures8217 ini dilakukan oleh sebuah Institusi Kewangan Konvental, sudah tentu ia tidak akan menjaga displin Islam di atas, kerana itu ianya di Haramkan Malah unsur perjudian dan ketidaktentuan juga amat tinggi. Seorang ilmuan Shariah menulis: - 8220 In Anbetracht des Falles der grundlegenden Tauschverträge ist festzustellen, dass die dritte Art des Vertrages, in dem die Abwicklung durch beide Parteien auf ein zukünftiges Datum verschoben wird, nach einer großen Mehrheit der Juristen aus Gründen verboten ist Von übermäßigem Gharar. Futures und Forwards in Währungen sind Beispiele für solche Verträge, bei denen zwei Parteien verpflichtet sind, Währungen von zwei verschiedenen Ländern mit einem bekannten Kurs am Ende eines bekannten Zeitraums auszutauschen. Zum Beispiel, Einzelpersonen A und B verpflichten sich, US-Dollar und indische Rupien im Wert von 1: 22 nach einem Monat auszutauschen. Wenn der Betrag 50 ist und A der Käufer von Dollars ist, dann sind die Verpflichtungen von A und B, eine Zahlung von Rs1100 und 50 jeweils am Ende eines Monats zu leisten. Der Vertrag ist abgewickelt, wenn beide Parteien ihre Verpflichtungen zum zukünftigen Zeitpunkt einhalten. Traditionsgemäß hat eine überwältigende Mehrheit der Scharia-Gelehrten solche Verträge aus mehreren Gründen abgelehnt. Das Verbot gilt für alle derartigen Verträge, bei denen die Verpflichtungen beider Parteien auf ein zukünftiges Datum verschoben werden, einschließlich Verträge mit Währungswechsel. 8220 Keputusan Majlis Penasihat Shariah dunia bagi AAOIFI menyebut dalam fatwanya. 8220Futures ist nach der Scharia nicht zulässig, um Futures-Kontrakte entweder durch ihre Gründung oder den Handel zu führen8221 (Shariah Standard, hlm 356) f) Garantiertes Kapital (jaminan wang modal tidak lupus). Keistimewaan ini adalah tidak sah menurut SELURUH ULAMA EMPAT mazhab. Ini kerana dalam konsep Pelaburan Islam yang dikenali sebagai Mudarabah dan Musyarakah, tiada sebarang jaminan dari pengusaha bahawa modalnya terjamin. Menurut Mazhab Maliki dan Syafie menganggap kiranya terdapat dalam kontrak mana-mana pelaburan mudarabah yang mana pihak pengurus menjamin bahawa modal tidak akan lupus walau apapun keadaan berlaku (samada akibat kelalaian atau tidak), maka aqad atau kontrak itu terBATAL. (Hashiyah Ad-Dusuqi, 5284 Mughni al-Muhtaj, As-Syarbini, 3419). Manakala Menurut Mazhab Hanafi dan Hanbali, syarat seperti ini terbatal dan kontrak adalah sah (Bada8217 as-Sanai, al-Kasani, 5115 Al-Insaf, Al-Mardawi, 5313) Bagaimanapun pelaburan Schweizerischer Investmentfonds ini sudah pasti lebih teruk lagi, kerana ia Langsung tidak menggunakan kontrak pelaburan yang diurus menurut Scharia. Pastinya kontrak pelaburan seperti ini adalah batal menurut empat mazhab dan segala keuntungan yang diterima adalah tidak sah. Menurut Scharia, hanya dua jenis jaminan modal di izinkan dalam aqad Mudarabah iaitu: - Jaminan modal dikembalikan jika pihak 8216mudarib8217 (pengurus pelaburan) mengkhinati mana-mana isi kontrak, kecuaian yang jelas dalam pengurusan dan yang sepertinya. Jaminan dari pihak ketiga dan bukannya pihak pengurus pelaburan (mudarib) Malangnya, kedua-dua ini tidak termasuk dalam aqad pelaburan schweizer G) Garantierte feste Rückkehr: Ia tidak ubah seperti 8216Fixed Deposit8217. Fixed deposit adalah satu jenis pelaburan yang menjamin pulangan atau keuntungan dalam bentuk yang telah ditentukan secara pasti sejak awal lagi. Seetteai contoh, jika und meletakkan duit pelaburan sebanyak RM 10,000 bagi tempoh 5 bulan, und a pasti akan diberi pulangan samada jumlah tertentu (seperti RM 5.000) atau kadar pulangan yang pasti (12) dari jumlah pelaburan anda. Ia telah sepakat seluruh ulama sebagai haram kerana Riba. Kaedah Fiqh menyebut. Al-Gunm Bi al-Gurmu (Gewinn wird durch Risiko) ertinya. 8220 (Bagi mendapatkan) Keuntungan (hasil pelaburan) mestilah dengan menhadapi risiko8221 (Einige Beobachtungen über die Frage von RIBA und die Herausforderungen der islamischen Banken, Ibrahim F I Shihata). Justeru sebarang pelaburan dengan jaminan pulangan adalah bertentangan dengan kaedah di atas tadi Selain itu, sebarang pelaburan yang mempunyai elemen seperti ini adalah sebenarnya pinjaman dengan riba. Jaminan Pulangan Ini Menjadikan ia Berteraskan Konsep Pinjaman Wang Dengan Faedah (Interesse) Yang Dijamin. Ia Adalah Haram. H) 8220Equity8221 dan 8220commodities 8221: pastinya apabila ia di urus secara konvional, ia akan terlibat dengan unsur-unsur perjudian. I) Unternehmen pelaburan dalam syarikat-syarikat kukuh dengan jual beli saham. Sebarang syarikat yang ingin diletakkan duit pelaburan sepatutnya disemak dan disahkan terlebih dahulu oleh Panel Penasihat Scharia. Ia amat penting bagi menentukan samada syarikat itu menjalankan aktiviti yang menurut nilai Islam atau tidak. Apabila tiada sebarang panduan seperti Pelaburan Schweizer ini, sudah tentu pelaburannya akan dibuat dalam apa jua syarikat, tidak kira yang terlibat dengan judi, arak, pelacuran dan lain-lain. Syarikat seperti ini sememangnya amat diminati kerana pulangannya lumyaan seperti genting di Malaysia. Bagi sebarang pelaburan di luar Negara, semua syarikat yang dilabur sepatutnya mesti disemak samada ia diluluskan oleh Dow Jones islamischen atau tidak. SIla rujuk web dow jones Islamische di investaaa atau djindexesmdsidxindex. cfmeventshowHome Kesimpulannya, AMAT SUKAR UNTUK SAYA menyokong keterlibatan Muslim dalam pelaburan jenis ini, tiada satu pun yang dibuat terbukti dan ditonjolkan diurus tadbir secara Islamik oleh Badan Pengurusan Pelaburan Schweizer ini. Semuanya terlibat riba dan perjudian, maka semua untungnya samada riba atau tidak halal satu sen pun, walaupun pulangan lumayan beratus ratus peratus tetapi ia adalah haram. HARAM DAN HARAM MANIS DI DUNIA, PAHIT DI BARZAKH DAN AKHIRAT. Keputusan-keputusan di atas adalah menurut keputusan Majlis Penasihat Shariah oleh Buchhaltung amp Auditing Organisation für islamische Institutionen atau OIC Interni fiqh Akademie (Majma Fiqh Islami) Yang dianggotai oleh ahli-ahli pakar Shariah sedunia. Herausgeber - Muhammad Azri Abdul Aziz - UUM Azri Assalamuaalaikum dan selamat berpuasa kepada pembaca blog ini Terlebih dahulu, dipanjatkan syukur kehadarat Allah kerana saya diberi kesempatan untuk menyiapkan blog ini. Semoga ia Sedikit Sebanyak Membran Saya Dan Juga Orang Lain Yang Mempunyai Keperluan Yang Sama Dengan Saya. Asal kepada penyiapan blog ini adalah untuk zuordnung regulasi kewangan dan perbankan islam yang dikelolakan oleh en. yazid, disamping itu juga ianya memuatkan informasi-informasi berkenaan dengan perbankan dan kewangan Islam, samada yang berada di Malaysia ataupun di luar negara. Selain itu, jurnal-jurnal yang berkaitan dengan perbankan dan kewangan Islam akan diselitkan dalam blog ini untuk maklumat tambahan kepada para pembaca yang melayari blog ini. Sekian terima kasih Mein Profil anzeigenForex Trader Perosak amp Islamkah Matawang Emas Tidak dinafikan sistem kewangan Islam yang wujud hari ini masih banyak kelemahan dan kekurangannya. Dari pelbagai jenis sudut, sama ada dari sudut rangka kewangan dunia yang mengcengkam, system perundangan yang banyak kalanya tidak bersedia dan tidak menepati, pemegang saham perbankan Islam yang lsquotidak ihsan serta terlalu mengejar keuntungan, sistem perkomputeran dan pengiraan yang masih lagi lsquoterpaksa mengikut rentak majoriti yang Konvional, produk perbankan Islam yang masih terbawa-bawa kehendak pelanggan berminda konvional, pelanggan yang terlalu lsquodemand kesempurnaan pada praktis perbankan Islam tetapi diri sendiri terlalu jahil tentang Fiqh Muamalat dan kewangan moden hingga akhirnya menjadi racun kepada umat Islam, sistem matawang fiat yang direka, dicipta Dan diatur tidak dengan cara yang betul dan panjang lagi senarainya jika ingin saya kongsikan di sini. Dari senarai panjang tersebut, hanya satu yang ingin dikongsikan bersama dalam tulisan ringkas padat ini. Iaitu topik berkaitan sistem pengendalian matawang yang menyukarkan perubahan untuk melahirkan system kewangan Islam yang terbaik. Kesalahan pengendalian dan regulasi matawang hari ini telah diakui oleh fleut ramai pakar dari kalangan Muslim dan bukan Islam sebagai salah satu punca berlakunya kegawatan demi kegawatan. Di dalam Forum Kewangan Dunia di Genf 2010, baru-baru ini, Pengerusi Majlis Syariah Kesatuan Kewangan Islam Sedunia (AAOIFI) Yang Juga Naib Presiden Darul Uloom, Karachi, Syeikh Mufti Taqi UThamni telah berusaha berkongsi pandangan sebagai mewakili majoriti besar ulama dan ahli ekonomi Islam Berkenaan system matawang Beliau Kuba Membawa Menyedarkan Pemimpin-Pemimpin Negara Maju Untuk Membran Satu Perubahan Radikal Jika Benar-Benar Ingin Mengelakkan Berulangnya Lsquoserangan Kejatuhan Ekonomi di Masa Akan Datang. Sesuai dengan tema programm tersebut yang kuba mencari punca dan penyelesaian bagi kegawatan ekonomi baru-baru ini. Benar, di waktu dan ketika ini, yang praktikal adalah dengan kuba meyakinkan pemimpin Negara maju ini untuk berubah, itu adalah salah satu cara terbaik untuk mempengaruhi system besar kewangan dunia untuk berubah dan dibaikpulih sedikit demi sedikit. Memang kita boleh menunjuk lsquolagak untuk mempertikai itu dan ini dan mengkritik system kewangan Islam dengan pelbagai tuduhan keras selagi menumpang di atas system kewangan konvional dan menggunapakai matawang fiat kertas. Namun pandangan ideal semata-mata yang tidak menjejak di bumi pasti akan gagal menyakinkan pemimpin Negara maju untuk berubah, lalu ia akan kekal menjadi mimpi dan idaman sahaja. Atas dasar itu, kita bersyukur dan berterima kasih atas usaha Syeikh Taqi Uthmani Yang Amat Cemerlang. Beliau mengusulkan idee perubahan praktikal yang mesti dilakukan oleh dunia bagi menghasilkan sesebuah system kewangan yang lebih dinamik dan selamat di masa akan datang. Salah satu cadangannya patut difahami sebaiknya oleh kita semua, selaku umat Islam sendiri. Kerana bagaimanakah boleh kita mengharapkan perubahan hanya dari minda dan tangan pemimpin barat sedang kita sendiri tidak faham apa yang sepatut dan yang tidak. Justeru, di kesempatan ini saya ingin menegaskan satu perkara sahaja. Tanpa niat untuk mengulas secara mendalam perihal matawang emas dan praktikalitinya di dunia moden, sebenarnya ada satu isu yang lebih grundlegende dari isu tersebut, yang tanpa memahaminya, matawang dinar emas (jika mampu dilaksana) juga akan tetap gagal dalam membentuk sebuah system ekonomi yang Islamik dan Stabil Ia adalah isu kemestian untuk mengembalikan fungsi matawang dalam Islam. KEMBALIKAN FUNGSI ASAL MATAWANG Imam Abu Hamid Al-Ghazali sejak 900 tahun dahulu telah menegaskan fungsi asal dan asas bagi matawang menurut perspektif Islam. Beliau berkata quotPenciptaaan dirham dan dinar (matawang emas dan perak) adalah benar-benar satu rahmat dari Allah taala, kedua-duanya pada hakikatnya tiada nilai tersendiri yang boleh dimanfaatkan oleh manusia (seperti untuk makan dan minum), tetapi akhirnya semua manusia memerlukannya disebabkan semua Manusia memerlukan nilai suatu komoditi (barang) untuk ditukarkan bagi mendapatkan keperluan asasi makanan dan pakaiannya. Atas sebab itu, transaksi yang melibatkan pertukaran barangan antara satu sama lain tidak dapat dielakkan, Namun masalahnya, bagaimana untuk diukur nilai sesebuah barang dan ditetapkan harganya Justeru keperluan itu, semua barangan keperluan ini memerlukan satu barang perantaraan yang boleh menjadi ukur rujuk bagi nilai. Maka itulah gunanya dinar dan dirham ini (wang emas dan perak), kedua-dua logam berharga itu akan menjadi ukuran nilai sesuatu barangan lain kerana KEDUANYA TIDAK MENJADI OBJEKTIF jual beli, ia hanya menjadi perantaraan, jika kedua menjadi OBJEKTIF seluruh System ekwangan akan ROSAK DAN TERGANGGU Kerana itulah Allah menciptankannya, melalui perantaraannya, pertukaran barangn kepelruan yang menjadi sasaran dan oibjektif jual beli akan terjamin keadilannya. quot Dari penerangan Imam Al-Ghazzali ini, jelas pendirian ekonomi Islam berkenaan matawang tidak kira ia dari jenis emas, perak atau kertas fiat adalah: - a) Matawang mestilah hanya sebagai perantara bagi tranksaksi jualbeli komoditi sebenar sahaja dan ia sendiri BUKAN komoditi. B) Matawang mesti menjadi panduan ukuran nilai sesuatu barang keperluan. Kedua-dua syarat di atas saling berkait, tanpa salah satu, ia akan gagal menjadi matawang yang dikehendaki oleh Islam. Ini juga konsep yang telah diakui tepat oleh para ahli ekonomi seluruh dunia, khususnya muslimischen Ökonomen. Malangnya, di Ketika ahli cerdik pandai ini menyarankan dan mengakuinya, pemimpin politik dan taikon kewangan dan regulator badan utama kewangan dunia tidak mahu menrima pakai cadangan dan pandangan tersebut, ia tidak lain adalah akibat ketamakan melampau puak korporat dan politik ini. Kesannya, hari ini matawang selain dijadikan sandaran nilai dan mittel perantara jualbeli, ia sendiri telah dijadikan sebagai KOMODITI yang juga barang yang dijual dan dibeli. Dalam bahasa mudahnya, emas dan matawang sendiri dijadikan sebagai objektif dalam sesuatu transaksi jualbeli, ia sepatutnya hanya menjadi perantara namun kini, fungsinya telah disalahgunakan sehingga menjadi barang jualan dan akhirnya menyebabkan nilainya tidak lagi stabil (fluktuieren). Ini mencacatkan fungsinya yang sepatutnya dijadikan sandaran atau ukuran bagi nilai komoditi lain. Matwang Yang Dijadikan Sandaran Nilai Sepatutnya Mempunyai Nilai Yang Hampir Tetap, Tidak Terlalu Banyak Berubah Dan Bergerak. Hanya dengan itu, inflasi dapat dikawal dan jualbeli menjadi stabil dan keadilan tersebar. Namun apabila matawang hari ini di jadikan komoditi, nilai sendiri tidak terkawal. Selain melihat nilai matawang kertas, kuba lihat juga nilai emas hari ini, bukankah ia juga turun naik dengan agak kerap..itu tanda emas yang wujud hari ini diperlakukan secara salah oleh manusia. Atas sebab itu, hatta jika hari ini kita sibuk menginginkan emas untuk dijadikan matawang, namun dengan sikap dan haltung yang menggangap matawang sebagai komoditi, emas dan perak itu sendri pun akan gagal berfungsi sebagai matawang yang diinginkan oleh Islam. Sebab itulah, perlu difahami, kejayaan menjadikan emas sebagai matawang belum boleh dianggap satu kejayaan mengislamkan ekonomi sama sekali, malah masih amat jauh. Malah, apa yang lebih perlu diperbetulkan adalah sikap, kefahaman dan system regulasi kewangan dunia hari ini Sistem matawang emas dan perak ini pun bukanlah diperkenalkan oleh Rasulullah, malah ia telah wujud sebelum dari kebangkitan Rasulullah. Islam menerima pakai dua logam berharga itu sebagai matawang dan hanya mampu di quotISLAMKAN apabila syarat-syarat urusniaga matawang yang digariskan oleh baginda Nabi DIPENUHI. Justeru, hanya memperjuangkan matawang emas bukan segala-galanya bagi sebuah ekonomi dan kewangan Islam. Justeru, Janganlah Ada Yang Menyangka Bahawa System Kewangan Islam Akan Hanya Menjadi Benar-Benar Islam Apabila Menggunakan Emas Dan Perak Sebagai Matawang. Tidak semudah itu Malah dengan fiat geld ini juga system kewangan Islam mampu dicapai jika regulasi dan pengurusan matawang berjaya direfomasikan kepada cara yang betul, sama ada cara ia dikeluarkan, edaran, kawalan dan penggunaannya. MENYEDIHKAN BILA EMAS DIJADIKAN ALAT PELABURAN Lebih menyedihkan, di ketika laungan dan desakan untuk mengembalikan emas dan perak sebagai matawang dipukul canang oleh sebahagian umat Islam, einzeln yang sama juga kelihatan sibuk memperdagangkan emas dan menjadikannya sebagai sebagai bahan pelaburan. Mereka sibuk membeli emas dalam bentuk jongkong yang dijual oleh Öffentliche Bank, Maybank melalui akaun pelaburan emasnya, atau melalui syarikat-syarikat lain untuk disimpan dan kemudian dijual bagi memperolehi untung atas perbezaaan hari ini dan masa hadapan. Kemudian mereka menggembar-gemburkan kononnya melabur dalam emas adalah Islamik dan menepati Islam. Hakikatnya itu adalah dakwaan terseleweng mereka, ia tersasar dari falsafah matawang yang digariskan oleh Imam Al-Ghazzali, dan Mehrheit ilmuan Islam. Memang benar, walaupun secara kontraknya jual beli mereka adalah sah apabila menepati syarat serah terima pada satu masa dan sama timbangannya (Yadan bi Yadin mithlan bi mihtlin). Tetapi hakikatnya tindakan itu tersasar dari Maqasid al-Shariah kepada penciptaan emas dan perak itu sendiri. Malah jika benar-benar satu hari kelak emas dijadikan matawang, einzeln sebegini yang akan merosakkan system kewangan Islam di ketika itu. Mengapa Kerana mereka terlibat dalam mengubah fungsi emas dan perak yang sepatutnya menjadi matawang kepada komoditi dan objektif untuk membuat untung atas perubahan nilai. Selagi mereka melaksanakan kerja itu, selagi itulah emas juga TIDAK SESUAI dijadikan matawang. Kelak nanti syiling-syiling matawang emas semuanya disimpan dan disorokkan dari gunapakai, kerana ingin menunggu nilainya menaik. Tatkala itu ia akan tergolong dalam erti ihtikar yang diharamkan. Perlu difahami, emas yang sudah dibentuk menjadi perhiasan seperti gelang, rantai, cincin dan sepertinya tidak dilarang untuk dijadikan komoditi atas sifatnya yang telah bercampur dengan geschick pembuatan dan ditokok tambah pula dengan batu permata dan sebagainya. Tatkala itu, barulah boleh diambil untung atas jualannya. BAGAIMANA KONTEKS HARI INI MATWANG KERTAS Disebabkan matawang emas masih tidak wujud di ketika ini, maka bagi memastikan system kewangan lebih stabil dan selamat pada pandangan Islam, maka apa sahaja yang menjadi galang ganti kepada matawang emas dan perak juga TURUT WAJIB DIKENDALI SESUAI SEBAGAI MATAWANG BUKAN KOMODITI . Kesatuan Fiqh Islam sedunia, akur kepada system kewangan dunia yang dipegang oleh bukan Islam, mereka mengatur dan menjadikan kertas sebagai matawang. Maka atas dasar hajiat. Ulama sedunia bersama pakar ekonomi Islam Membran keputusan keharusan untuk mengunnapakai matawang kertas namun mestilah diuruskan menepati cara urusan emas dan perak. Iaitu dari sudut hukumnya dan juga cara pengendaliannya sebagai matawang, iaitu tidak harus dijadikan komoditi. Atas Sebab Itu, Devisenhandel Walaupun Dibuat Spot Tetapi Untuk Mengabil Untung Atas Perbezaan Nilai Matawang, Adalah Juga HARAM di Dalam Islam Kerana ia Lebih Kepada Spekulasi Dan Perjudian. Di samping isu-isu lain seperti gharar dan keterlibatan riba dalam Hebelwirkung. Apapun, yang pasti perniagaan forexhandel wang kertas pelbagai Negara adalah untuk menraih untung atas perbezaaan nilai matwang adalah HARAM kerana ia adalah judi dan penyebab mudarat kepada system ekonomi dunia dan penyumbang kepada inflasi serta ketidakstabilan nilai matawang. Bank-bank Islam di seluruh dunia juga dikawal selia oleh Majlis Syariah masing-masing agar tiada unsur spekulasi dalam setiap forex trading mereka. Hanya forex untuk tujuan lindung nilai ( hedging) sahaja dibenarkan. Itulah juga keputusan Majlis Shariah Bank Negara Malaysia. Forex trading untuk raih untung atas perbezaan nilai matwang tidak dibenarkan OLEH MAJORITI Majlis Syariah bank-bank Islam walaupun ia dibuat secara spot. Hasilnya, kita perlu faham, matawang kertas (fiat money) yang wujud hari ini juga mestilah TIDAK dijadikan komoditi, sama seperti emas dan perak. Itulah yang diwarwarkan oleh Syeikh Taqi Uthmani semasa Forum Kewangan Dunia. Bagi mengurangkan masalah di dalam system ekonomi semasa. Sebagai jalan pertama untuk mewujudkan system ekonomi adil dan menepati Islam. Malangnya dicelah-celah ketamakan manusia hari ini, matawang kertas fiat hari ini turut menjadi bahan sasaran dan objektif keuntungan. Bukan sahaja bank-bank terlibat, malah ramai individu juga rambang mata berniaga FOREX melalui platform internet, Walau ia ditegah oleh kerajaan, semuanya tidak diendah lagi. Mereka membeli matawang sesebuah Negara (Euro sebagai contoh) untuk disimpan sebagai pelaburan bagi menunggu nilainya menaik untuk dijual kembali di pasaran. Inilah punca dan penyebab kelam kabut ekonomi dunia. Sama ada ia dilakukan oleh industri perbankan atau individu. Kesemuanya BERDOSA. Imam Al-Ghazzali berkata. quotJadinya, barangsiapa yang memulakan berjualbeli matawang (untuk mendapat keuntungan perbezaan nilai), tindakannya sendiri telah BERCANGGAH dengan objktif asal penciptaan matawang. jika dibenarkan mereka berbuat demikian, kelak matawang itu sendiri akan menjadi tumpuan dan objektif lalu akan bermulalah perbuatan ihtikar (hoarding) simpan untuk tunggu naik harga dan jualquot 1 Falsafah larangan dan objktif ini dijelaskan oleh Syeikh Taqi uthmani dapat dilihat dengan jelas dari pengharaman riba dan penghalalan jual beli sebagai ganti kaedah untuk mendapat untung. PENYELESAIAN TEPAT DAN TIDAK PELIK Sebenarnya cadangan ini tidaklah ganjil dan pelik, malah ia juga telah dicadang oleh ramai pakar ekonomi termasuk yang bukan beragama Islam. Contohnya selepas berlakunya kegawatan pada tahun 1930 an, lsquoEconomic Crisis Committee telah dibentuk oleh Southampton Chamber of Commerce . selepas perbincangan dan diskusi mendalam mereka menyatakan: quotIn order to ensure that money performs its true function of operating as a means of exchange and distribution, it is desirable that it should cease to be traded as a commodity. quot 2 Malah suatu percubaan praktikal telah dicuba dan didedahkan oleh seorang ahli ekonomi bernama Margrit Kennedy di dalam bukunya bertajuk quotInterest and Inflation Free Money. quot Beliau memaklumkan hasil percubaan pelaksanaan interest free model DAN MATAWANG TIDAK DIJADIKAN KOMODITI yang dilakukan di pekan kecil Austria pada tahun 1932- 1933, dia menyatakan. quotWhen over 300 communities in Austria began to be interested in adopting this model, the Austrian National Bank saw its own monopoly endangered. It intervened against the Town Council. quot 3 Beliau juga bersama beberapa pakar ekonomi di USA telah berusaha bagi mencadangkan system alternative ini kepada kerajaan USA pada tahun 1933, tetapi semua cadangan mereka ditolak. Syeikh Taqi menegaskan. quotIn order to save the world from such evil consequences, trading in money itself should be stopped. Exchange of different currencies is, of course, inevitable for the purpose of international trade, for which one currency has to be sold for another currency, and a margin of profit for the seller may be inbuilt in the exchange rate. So far as these exchange transactions are carried out for the genuine purpose of cross border trade of real commodities, it cannot pose a problem. The problem arises when exchange of currencies is meant for speculative transactions in money itself. Unfortunately, majority of currency transactions carried out in the market are purely speculative. quot 4 Ertinya. quotBagi menyelamatkan dunia dari kesan buruk, penjualbelian matawang MESTI dihentikan, Namun begitu, pertukaran matawang berbeza adakalanya tidak dapat dielakkan bagi keperluan perdagangan antarabangsa, yang mana memerlukan pertukaran dan jualbeli matawang berbeza. dan margin keuntungan penjual mungkin telah dimasukkan dalam nilai tukaran. Biasanya pertukaran dari jenis ini yang didasari oleh tujuan-tujuan asas perdagangan komoditi sebenar, ia tidak banyak mengancam ekonomi. Masalah sebenar hanya berbangkit apabila pertukaran matawang dibuat bagi tujuan spekulasi dalam nilai matawang itu sendiri. Amat malang apabila didapati majority transaksi pertukaran matawang dibuat adalah atas dasar spekulasi tulen (judi) . Bayangkan, dengan jumlah global international trade pada tahun 2008 sekitar US 32 trillion, 5 iaitu purata US88 billion setiap hari, mankala lsquodaily turnover bagi global foreign exchange markets pula dianggarkan pada nilai USD 3.98 trillion, 6 iaitu, 45 kali ganda lebih besar dari jumlah international trade. Ini bermakna hanya 2 daripada pertukaran matawang benar-benar didasari oleh permintaan sebenar oleh kerajaan dan peniga. Baki 98 adalah dilakukan atas dasar spekulasi yang akhirnya menyebabkan inflasi di seluruh dunia dan menjadi salah satu punca ketidakstabilan ekonomi dunia dan kegawatan. 1) Wajib mengembalikan fungsi matawang kepada asal iaitu penentu nilai barangan (komoditi) dan perantara kepada proses jualbeli komditi. 2) Tidak menjadikan matawang samada wang fiat atau emas dan perak sebagai komoditi kerana ia hanya akan merosakkan system nilai dan ekonomi serta menambah inflasi. 3) Haram hukumnya menyertai FOREX Trading melalui internet di peringkat individu kerana bercanggah dengan undang-undang negara dan banyak syubhatnya di sisi undang-undang Islam. 4) Setiap penasihat Syariah bank-bank Islam wajib menyemak kembali fatwa mereka (jika ada yang membenarkan) yang membenarkan bank seliaan mereka berniaga FOREX Trading walau mematuhi syarat serah terima sertamerta. 5) Kerajaan Malaysia amat patut mengenengahkan idea ini kedalam perbincangan ekonomi dengan Negara-negara maju di seluruh dunia. Saya yakin mereka sedar, hasil membenaRKAN matawang sebagai KOMODITI inilah yang menjadikan Malaysia sasaran George Soros pada tahun 1997. Tanyalah Dr Mahathir tentang hal ini. 6) PAS dan Pakatan Rakyat juga patut menjuarai isu ini di pentas nasional dan global. Jangan biarkan Syeikh Mufti Taqi Uthmani keseorangan dalam lontaran ideanya. 7) Kepada penyokong-penyokong matawang emas dinar, jangan anda terlibat dalam perdagangan emas jongkong sebagai komoditi kerana anda adalah punca kegagalan system itu diyakini oleh barat kerana nilainya juga turut akan menjadi fluctuate kerana anda. 8) forex YANG DIBENARKAN hanyalah a) Untuk lindung nilai (hedging) b) untuk tukar duit kerana urusan luar negara ( yang biasanya tukar di money exchange)c) forex tukaran matawang yang diperlukan kerana perdangangan komoditi di peringkat antarabangsa yang memerlukan penggunaan matawang berbeza. 9) FOREX trading untuk raih keuntungan yang dilakukan oleh individu sebenarnya kecil sekali berbanding FOREX yang dilakukan oleh Bank Negara Malaysia dan bank-bank Komersial. Kerajaan Malaysia sepatutnya MENIMBANG KEMBALI DASAR FOREX yang besar ini terlebih dahulu. Bukankah dahulu BNM pernah rugi berbillion ringgit akibatnya. Kesimpulannya kedua-dua Forex dari institusi dan perseorangan sama sekali tidak menepati Maqasid Shariah dan merosak fungsi matawang. 10) Sekadar menyimpan emas untuk diri sendiri di kemudian hari, tiada masalah di sisi Islam dan Maqasid Shariah. Apa yang saya sifatkan sebagai bermasalah dalam tulisan ini adalah yang simpan emas sekejap, kemudian jual, kemudian simpan balik, kemudian jual semula. Iaitu mereka yang menjadikan emas untuk trading secara kerap kerana meraih untung perbezaaan nilainya. Jadi, jangan salah faham tulisan ini sebagai in total melarang simpanan emas. Terima kasih kepada sesiapa yang mampu membaca sehingga tamat artikel ini dan khusunya bagi mereka yang mampu memahami tulisan ini. Sampaikanlah ia kepada sesiapa yang mampu memgambil manfaat darinya. Zaharuddin Abd Rahman 1 Februari 2010

Comments

Popular Posts